Onze werkwijze bij re-integratie

Re-integratie is er in vele varianten. Ieder mens heeft immers zijn eigen kwaliteiten en interesses.
Om een re-integratietraject te laten aansluiten op de persoonlijke kenmerken van de cliënt, is maatwerk dan ook een vereiste. Maar hoewel geen traject hetzelfde is, gelden er wel bepaalde standaard principes en een standaard fasering.
Onderstaand geven wij u een indruk van onze werkwijze bij een re-integratie spoor 2 traject.

 

1. Intake

Wij voeren een verkennend gesprek met de cliënt om wensen en mogelijkheden goed op een rij te zetten. Dit is tevens de kennismaking met de persoonlijke trajectbegeleider die het hele traject het vaste aanspreekpunt blijft. De bevindingen worden voor de opdrachtgever in een rapportage gezet.

Onze begeleiding blijft maatwerk. Na het intakegesprek zal worden aangegeven welke activiteiten en instrumenten concreet worden ingezet.

Modules
  • Verandering

    Verandering
    Waar sta je nu, waar wil je naar toe en wat is de geschiktste weg naar je doel?

  • Wie ben ik?

    Wie ben ik?
    Inzicht in wie je bent, hoe je over jezelf denkt en hoe anderen over je denken.

  • Wat kan ik?

    Wat kan ik?
    Je gaat op zoek naar wat je goed kunt en waar jouw grenzen liggen.

  • Wat wil ik?

    Wat wil ik?
    Hoe ziet de ‘juiste werkplek’ eruit?

  • BeroepenoriĆ«ntatie

    Beroepenoriëntatie
    Je krijgt ondersteuning bij het maken van een realistische (passende) beroepskeuze.

2. Zelfonderzoek

In deze fase wordt een cliënt (meer) bewust gemaakt van de eigen kracht, kwaliteiten en mogelijkheden. De cliënt leert initiatief nemen en omgaan met weerstand en veranderingen. Tijdens persoonlijke (coach)gesprekken en gerichte opdrachten leert hij/zij de eigen krachten, drijfveren en mogelijkheden kennen en grenzen stellen.

Daarnaast staat de beroepenoriëntatie centraal. De beroepenoriëntatie heeft tot doel om de werknemer een realistisch en arbeidsmarktrelevante beroepsrichting te laten formuleren, passend bij zijn of haar kwaliteiten, vaardigheden, valkuilen, opleidingen en beperkingen. Aan het eind van deze fase heeft de cliënt zich een reëel beeld gevormd van de beroepsrichting waarin deze wil werken en de cliënt weet of de beroepskeuze haalbaar en realistisch is.

Modules
  • Curriculum Vitae

    Curriculum Vitae
    Je CV is je visitekaartje. Je leert een representatieve CV schrijven.

  • Solliciteren

    Solliciteren
    Solliciteren is een vaardigheid wat aan te leren is. Je wordt wegwijs gemaakt in alle elementen die bij het solliciteren een rol spelen.

  • Sollicitatiegesprek

    Sollicitatiegesprek
    Een belangrijk gesprek waar veel van afhangt. Een gedegen voorbereiding vergroot je kans. Je wordt intensief getraind in de verschillende sollicitatiegesprekken.

3. Solliciteren

Tijdens deze fase staat het zelfstandig solliciteren en benaderen van werkgevers centraal. De cliënt krijgt informatie over de arbeidsmarkt, opstellen van een CV, schrijven van een sollicitatiebrief en het voeren van sollicitatiegesprekken.

Met een goed beeld van het persoonsprofiel en voldoende oriëntatie van de arbeidsmarkt gaat de cliënt actief potentiële werkgevers benaderen. Sturing hierbij is essentieel en wordt gegeven door de vaste trajectbegeleider. Ook leert de cliënt effectief netwerken en gebruik te maken van sociale media.

Modules
  • Jobdigger

    Jobdigger
    Jobdigger is onze tool om vacatures aan kandidaten te koppelen.

  • Online media

    Online media
    Online media worden al jaren gebruikt in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.

  • Netwerken

    Netwerken
    Netwerken zijn van groot belang in de zoektocht naar een nieuwe baan.

4. Banenjacht

Voor de banenjacht maakt de cliënt kennis met onze vacaturezoekmachine (Jobdigger). Dit handige hulpmiddel verzamelt alle gepubliceerde vacatures van diverse werkgevers en banensites. Dit scheelt tijd die nu besteed kan worden aan kwalitatief solliciteren. Onze trajectbegeleider helpt met het beoordelen van vacatures, jobhunting, vinden van zogeheten ‘verborgen vacatures’ (veel vacatures worden vervuld zonder openbare publicatie) en het benaderen van werkgevers die passen bij het zoekprofiel.

5. Nazorg

Het re-integratietraject wordt formeel beëindigd, maar de persoonlijke trajectbegeleider blijft contact onderhouden met de cliënt om de voortgang en continuïteit te waarborgen. Dit contact is vooral telefonisch of per e-mail.

Wanneer de nazorg gericht is op het inwerken in een nieuwe functie, het aanleren van benodigde vaardigheden, het wennen aan een nieuwe werkomgeving en/of het leren omgaan met beperkingen in een werksituatie, kan het verstandig zijn om een beroep te doen op de voorziening van het UWV (jobcoaching).

    Lees alles over onze aanpak bij re-integratie en
    download onze gratis flyer.

    Download de gratis flyer

    Waarom een re-integratie traject bij Enroute?

    Als u kiest voor een re-integratietraject bij Enroute dan kiest u voor re-integratie met een korte doorlooptijd, een persoonlijke benadering en ondersteuning van onze eigen deskundige adviseurs (arbeidsdeskundigen, jobhunters en gediplomeerde loopbaancoaches). Voor een succesvol re-integratietraject zijn vooral snelheid, duidelijkheid, daadkracht, maatwerk en persoonlijke aandacht cruciaal. Dat kunnen wij bieden met onze kennis en jarenlange ervaring.

    1. Wij begeleiden een cliënt persoonlijk, individueel en op maat
    2. Ook cliënten met een fysieke of psychische problematiek
    3. Iedere cliënt krijgt ondersteuning tijdens de beroepenoriëntatie
    4. Een cliënt leert assertief en effectief netwerken en solliciteren
    5. Wij hebben een uitgebreid netwerk in uiteenlopende sectoren
    6. Wij zorgen voor duurzame plaatsing door actieve jobhunting in diverse beroepsrichtingen
    7. Wij leveren effectieve nazorg

    Wij gaan van het standpunt uit dat wanneer een werknemer enthousiast en gemotiveerd is er snelle resultaten behaald kunnen worden met één op één begeleiding.

    Arnaud Hoppes, Re-integratieconsulent

    Wilt u meer weten over
    onze aanpak bij re-integratie?

    Neem contact op voor een gratis gesprek

    Website door VNK media en Daan Schaart © Copyright 2018 Enroute BV Over ons Voorwaarden Sitemap
    Re-integratie
    Outplacement
    Loopbaanadvies
    Subsidiescan
    Over Enroute
    Contact
    Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo