Claire Recourt

In een steeds complexer wordende arbeidsmarkt is de grootste uitdaging binnen je loopbaan jezelf te blijven, je te blijven ontwikkelen en je kwaliteiten op de juiste manier in te zetten. We lopen allemaal wel een keer vast om verschillende redenen. Door samen terug te gaan naar de basis en weer helder te krijgen wie je bent, wat je kan en wat je wil, groeit het inzicht en ben je weer beter in staat je eigen koers te bepalen. Daar krijg ik energie van!

1 mei 2019

Waarom sterke organisaties investeren in werkgeluk

Werkgeluk is hip! En het is niet zómaar een modieus woord. Uit steeds meer onderzoek blijkt hoe belangrijk het is om te investeren in geluk op de werkvloer. Dit artikel gaat over het belang van gelukkige werknemers voor de organisatie en geeft meteen een paar handvatten om werkgeluk te bevorderen.

Als loopbaancoach ben ik blij met de toenemende interesse in werkgeluk. In loopbaangesprekken is het hebben van plezier in werk namelijk altijd een belangrijk onderwerp. Mijn kandidaten willen niet zomaar een baan, zij willen werk waarin zij zich happy voelen. Ik stuit regelmatig op ongelukkige werkomstandigheden die ervoor zorgen dat getalenteerde mensen op zoek gaan naar ander werk of zelfs langdurig uitvallen. Vaak word ik pas ingeschakeld als het – eigenlijk - al te laat is; de werknemer wil al weg of is al uitgevallen. En dat is best zonde, want dit verlies van goede werknemers is te voorkomen. Werkgevers weten alleen nog niet altijd precies hoe… Om ze een stukje op weg te helpen, schrijf ik dit artikel.

Gelukkige medewerkers zijn productiever, creatiever en gewoonweg winstgevender

Het belang van werkplezier wordt inmiddels internationaal onderkend. Dat komt mede door het vele onderzoek naar geluk van de laatste jaren. Bedrijven durven aan de hand van de onderzoeksresultaten stil te staan bij hun werknemers en in hen te investeren. Zij realiseren zich: als mijn werknemers zich niet goed voelen op het werk, kost dat mijn bedrijf geld.

De investering in het geluk van werknemers verdient zich terug via het gunstige effect dat deze investering heeft op een aantal factoren:

  1. Verzuim. Gelukkige werknemers melden zich minder snel ziek.
  2. Functioneren. Gelukkige werknemers functioneren beter én goed functionerende werknemers zijn gelukkiger.
  3. Productie. Gelukkige werknemers zijn productiever.
  4. Talent. Gelukkige organisaties trekken talent aan en houden dit vast. Met name jongere professionals werken het liefst voor bedrijven die meer bieden dan alleen een baan.
  5. Mentaliteit. Gelukkige werknemers hebben een hoger arbeidsethos. 
  6. Klantbinding. Gelukkige werknemers leiden tot tevreden en loyale klanten.

Deze effecten zijn op zichzelf al een goed argument om aan de slag te gaan met werkgeluk. Daar komt nog bovenop dat ze het bedrijfsresultaat gunstig beïnvloeden.

Dus: Wat kunnen organisaties nu precies doen om het werkplezier te vergroten? Hieronder staan handvatten die door experts op het gebied van werkgeluk worden aangedragen.

Hoe organisaties gelukkig worden

Dat werknemers hun functie leuk vinden en een aantrekkelijk salaris ontvangen is belangrijk voor het plezier dat zij aan hun werk beleven. Toch zijn er zachtere factoren die een belangrijke rol spelen in werkgeluk. Ik zet ze hieronder op een rij.

Geluksfactoren op het werk:

  1. Zelfontplooiing; de mogelijkheid voor werknemers om zich te ontwikkelen.
  2. Aandacht voor het toekomstperspectief van elke medewerker.
  3. Focus; een werkomgeving die geconcentreerd werken bevordert.
  4. Erkenning van individuele prestaties, zodat werknemers trots kunnen zijn op hun werk en bijdrage.
  5. Vertrouwen; ruimte voor zelfstandigheid en eigen inbreng van werknemers.
  6. Veiligheid: mogen benoemen waar je behoeftes liggen en wat je anders zou willen.
  7. Verbondenheid; een klimaat dat samenwerking en goed contact met collega’s en leidinggevenden bevordert.
  8. Jezelf kunnen zijn en je beste eigenschappen kunnen benutten.
  9. Een rechtvaardige en open bedrijfsvoering en cultuur.
  10. Interesse in het werkgeluk van werknemers, bijvoorbeeld in gesprekken en door het te meten.
  11. Zinvol werk en het gevoel bij te dragen aan een groter geheel.
  12. Ruimte voor een gezonde werk-privé balans.
  13. Aandacht voor ontspanning op het werk, bijvoorbeeld door het promoten van pauze.

Al deze factoren kunnen door werkgevers beïnvloed worden. Het begint ermee dat zij zich afvragen op welke manier de geluksfactoren op dit moment in het bedrijf zijn georganiseerd. Vervolgens is het heel nuttig om een specialist in te schakelen, die zich kan toeleggen op het inrichten van werkgeluk. Sommige organisaties nemen daarvoor een zogenaamde Chief Happiness Officer in dienst. En er zijn ook goede externe partijen die zich gespecialiseerd hebben in werkgeluk. Wij zijn zo’n partij. 

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
© 2024 Enroute B.V.
Website door VNK media en Daan Schaart