28 augustus 2017

Gebrandmerkt

Claire Recourt, Loopbaancoach Contact de auteur

Heb ik een burn-out?

In mijn begeleiding als coach krijg ik steeds vaker te maken met cliënten die overspannen zijn. De term overspannenheid wordt vaak in een adem genoemd met stress en burn-out.

Wat is nou precies het verschil? Wanneer ben je gestrest, overspannen of heb je een burn-out? En wat kan je doen? Ik zal aan de hand van de verschillen onderscheid proberen te maken.

Stress

Stress hebben we nodig. Stress is die prikkel die aanzet tot actie. Zonder stress komen we tot weinig. Om een prestatie te leveren is stress dus belangrijk. Te veel stress heeft echter een negatief effect op ons welbevinden.

Stress ontstaat als er meer van je gevraagd wordt dan je denkt waar te kunnen maken.

Het komt regelmatig voor dat iemand echt veel te veel op zijn bordje heeft. Maar wie zegt dat je dat ook allemaal moet doen? Je kunt jouw grenzen aangeven bij je leidinggevende. In andere gevallen gaat het om taakopvatting. Is het wel jouw taak? Van wie moet het perfect zijn?

Ben je bijvoorbeeld heel perfectionistisch van karakter of vind je het moeilijk grenzen te stellen, durf je niet goed voor jezelf op te komen dan kan jij snel het gevoel ervaren van stress. Het is dan goed om te kijken waar die stress vandaan komt. Wat is de trigger die ervoor zorgt dat je gestrest raakt?

Overspannenheid

Langdurige blootstelling aan stress met weinig herstelperioden kan leiden tot overspannenheid. Overspannenheid is een toestand met aanhoudende fysieke en/of psychische spanningsklachten, ontstaan door chronische overbelasting en stress waardoor iemand niet meer tot rust komt, het gevoel heeft het niet meer aan te kunnen en minder goed functioneert.

Het verschil met stress is dat:

  • het langer dan drie maanden duurt;
  • er spanningsklachten optreden;
  • het functioneren aangetast raakt.

Wanneer de gevoelens van stress dus aanhouden en je hier niet iets aan doet, gaat het je functioneren raken zowel thuis als op je werk. Hierdoor nemen zowel de psychische als fysieke klachten toe.

Burn-out

Burn-out is een energiestoornis, veroorzaakt door langdurige werkoverbelasting. De klachten bestaan vaak al vele maanden voordat iemand zich uiteindelijk ziekmeldt. Als stress- en burn-out coach spreken we pas over burn-out als dit door een bedrijfsarts, huisarts, psychiater of psycholoog is vastgesteld en bij voorkeur met een test is bevestigd.

Burn-out treedt pas op na langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam. Een burn-out ontstaat als mensen ondanks de stress en de spanningsklachten stug blijven doorgaan.

Ten minste drie van de volgende klachten zijn aanwezig:

  1. Vermoeidheid, gestoorde of onrustige slaap, prikkelbaarheid
  2. Niet tegen drukte/herrie kunnen
  3. Emotionele labiliteit, piekeren, zich gejaagd voelen, concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid.
  4. De klachten zijn meer dan zes maanden geleden begonnen.
  5. Gevoelens van vermoeidheid en uitputting staan sterk op de voorgrond.
  6. De symptomen zijn niet uitsluitend toe te schrijven aan een psychische stoornis.

Wat kan je eraan doen?

Ik hoop dat zo duidelijker is wat de verschillen tussen te veel stress, overspannenheid en burn-out zijn. Nu dit helder is, is de vraag natuurlijk wat kan je eraan doen?

Stress en burn-out coaching kan je helpen bij de vermindering van stressklachten of ter ondersteuning bij preventie of herstel van burn-out. Wil je hier meer over weten kijk dan op onze aanpak van stress en burn-out coaching op onze site. Hier vind je meer informatie over de programma’s.

Re-integratie, outplacement,
loopbaanadvies of een subsidiescan?

Bel me terug Gratis offerte

Website door VNK media en Daan Schaart © Copyright 2018 Enroute BV Over ons Voorwaarden Sitemap
Re-integratie
Outplacement
Loopbaanadvies
Subsidiescan
Over Enroute
Contact
Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo