Re-integratie 2e spoor traject?

Aan de slag met re-integratie!

 

Re-integratie 2e spoor traject?

Als re-integratiebureau ondersteunt Enroute werkgevers en werknemers ook bij re-integratietrajecten op het zogenoemde 're-integratie 2e spoor'. Deze route van re-integratie start als een werknemer langdurig arbeidsongeschikt is en er binnen de organisatie van de werkgever geen passend werk beschikbaar is. Dan zoeken we samen naar een passende functie bij een nieuwe werkgever.

Geen passend werk bij de eigen werkgever?

Als een werkgever geen passend werk kan bieden voor re-integratie, is de werkgever verplicht om een 2e spoor traject in te zetten. Hij laat de werknemer dan intensief ondersteunen bij het vinden van passend werk bij een nieuwe werkgever. Deze verplichting uit de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) wordt meestal uitbesteed aan een re-integratiebureau, gespecialiseerd in begeleiden en bemiddelen voor re-integratie voor spoor 2 (zoals Enroute).

Let op!
Het oordeel dat er geen passend werk is bij de werkgever, moet zorgvuldig onderbouwd worden. Hier ligt ook een taak voor de arbeidsdeskundige.

Waarom een spoor 2 traject bij Enroute?

Als u kiest voor een re-integratietraject 2e spoor bij Enroute dan kiest u voor een korte doorlooptijd, een persoonlijke benadering en ondersteuning van deskundige adviseurs (arbeidsdeskundigen, loopbaancoaches, jobhunters). Voor een succesvol traject zijn snelheid, daadkracht, duidelijkheid, maatwerk en persoonlijke aandacht cruciaal. Benut hiervoor onze kennis en jarenlange ervaring. Meer over onze aanpak vindt u hieronder (bij werkwijze). Wilt u meer weten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Lees alles over onze aanpak bij re-integratie en
download onze gratis flyer.

Download de gratis flyer


Re-integratie 2e spoor en WVP

De Wet Verbetering Poortwachter (WVP) is in 2002 ingevoerd en moet de samenwerking en communicatie tussen werkgever en werknemer bevorderen. Zij moeten zich samen inspannen om te zorgen dat een zieke werknemer weer passend werk gaat doen. Dit betekent dat de werkgever werk aanbiedt dat een werknemer met zijn ziekte, opleiding en ervaring kan uitoefenen. De werknemer moet dat passende werk uitvoeren en de (redelijke) voorschriften van re-integratie volgen. Een re-integratiebureau kan de werkgever en werknemer helpen om de re-integratie succesvol te laten verlopen.

Re-integratie spoor 1 of spoor 2?

Met hulp van een re-integratiebureau kan een werknemer begeleid worden naar (duurzaam) passend werk (intern of extern). Maar langs welke route? Bij re-integratie via spoor 1 gaat iemand weer werken bij de huidige werkgever, eventueel in een nieuwe of aangepaste functie. Als daar geen passend werk beschikbaar is, kan via spoor 2 passend werk bij een andere werkgever worden gezocht.

Meer weten over re-integratie 2e spoor?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden of onze aanpak voor een succesvol re-integratie spoor 2 traject? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Onze werkwijze bij re-integratie

Re-integratie is er in vele varianten. Ieder mens heeft immers zijn eigen kwaliteiten en interesses.
Om een re-integratietraject te laten aansluiten op de persoonlijke kenmerken van de cliënt, is maatwerk dan ook een vereiste. Maar hoewel geen traject hetzelfde is, gelden er wel bepaalde standaard principes en een standaard fasering.
Onderstaand geven wij u een indruk van onze werkwijze bij een re-integratie spoor 2 traject.

 

1. Intake

Wij voeren een verkennend gesprek met de cliënt om wensen en mogelijkheden goed op een rij te zetten. Dit is tevens de kennismaking met de persoonlijke trajectbegeleider die het hele traject het vaste aanspreekpunt blijft. De bevindingen worden voor de opdrachtgever in een rapportage gezet.

Onze begeleiding blijft maatwerk. Na het intakegesprek zal worden aangegeven welke activiteiten en instrumenten concreet worden ingezet.

Modules
  • Verandering

    Verandering
    Waar sta je nu, waar wil je naar toe en wat is de geschiktste weg naar je doel?

  • Wie ben ik?

    Wie ben ik?
    Inzicht in wie je bent, hoe je over jezelf denkt en hoe anderen over je denken.

  • Wat kan ik?

    Wat kan ik?
    Je gaat op zoek naar wat je goed kunt en waar jouw grenzen liggen.

  • Wat wil ik?

    Wat wil ik?
    Hoe ziet de ‘juiste werkplek’ eruit?

  • BeroepenoriĆ«ntatie

    Beroepenoriëntatie
    Je krijgt ondersteuning bij het maken van een realistische (passende) beroepskeuze.

2. Zelfonderzoek

In deze fase wordt een cliënt (meer) bewust gemaakt van de eigen kracht, kwaliteiten en mogelijkheden. De cliënt leert initiatief nemen en omgaan met weerstand en veranderingen. Tijdens persoonlijke (coach)gesprekken en gerichte opdrachten leert hij/zij de eigen krachten, drijfveren en mogelijkheden kennen en grenzen stellen.

Daarnaast staat de beroepenoriëntatie centraal. De beroepenoriëntatie heeft tot doel om de werknemer een realistisch en arbeidsmarktrelevante beroepsrichting te laten formuleren, passend bij zijn of haar kwaliteiten, vaardigheden, valkuilen, opleidingen en beperkingen. Aan het eind van deze fase heeft de cliënt zich een reëel beeld gevormd van de beroepsrichting waarin deze wil werken en de cliënt weet of de beroepskeuze haalbaar en realistisch is.

Modules
  • Curriculum Vitae

    Curriculum Vitae
    Je CV is je visitekaartje. Je leert een representatieve CV schrijven.

  • Solliciteren

    Solliciteren
    Solliciteren is een vaardigheid wat aan te leren is. Je wordt wegwijs gemaakt in alle elementen die bij het solliciteren een rol spelen.

  • Sollicitatiegesprek

    Sollicitatiegesprek
    Een belangrijk gesprek waar veel van afhangt. Een gedegen voorbereiding vergroot je kans. Je wordt intensief getraind in de verschillende sollicitatiegesprekken.

3. Solliciteren

Tijdens deze fase staat het zelfstandig solliciteren en benaderen van werkgevers centraal. De cliënt krijgt informatie over de arbeidsmarkt, opstellen van een CV, schrijven van een sollicitatiebrief en het voeren van sollicitatiegesprekken.

Met een goed beeld van het persoonsprofiel en voldoende oriëntatie van de arbeidsmarkt gaat de cliënt actief potentiële werkgevers benaderen. Sturing hierbij is essentieel en wordt gegeven door de vaste trajectbegeleider. Ook leert de cliënt effectief netwerken en gebruik te maken van sociale media.

Modules
  • Jobdigger

    Jobdigger
    Jobdigger is onze tool om vacatures aan kandidaten te koppelen.

  • Online media

    Online media
    Online media worden al jaren gebruikt in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.

  • Netwerken

    Netwerken
    Netwerken zijn van groot belang in de zoektocht naar een nieuwe baan.

4. Banenjacht

Voor de banenjacht maakt de cliënt kennis met onze vacaturezoekmachine (Jobdigger). Dit handige hulpmiddel verzamelt alle gepubliceerde vacatures van diverse werkgevers en banensites. Dit scheelt tijd die nu besteed kan worden aan kwalitatief solliciteren. Onze trajectbegeleider helpt met het beoordelen van vacatures, jobhunting, vinden van zogeheten ‘verborgen vacatures’ (veel vacatures worden vervuld zonder openbare publicatie) en het benaderen van werkgevers die passen bij het zoekprofiel.

5. Nazorg

Het re-integratietraject wordt formeel beëindigd, maar de persoonlijke trajectbegeleider blijft contact onderhouden met de cliënt om de voortgang en continuïteit te waarborgen. Dit contact is vooral telefonisch of per e-mail.

Wanneer de nazorg gericht is op het inwerken in een nieuwe functie, het aanleren van benodigde vaardigheden, het wennen aan een nieuwe werkomgeving en/of het leren omgaan met beperkingen in een werksituatie, kan het verstandig zijn om een beroep te doen op de voorziening van het UWV (jobcoaching).

    Wij gaan van het standpunt uit dat wanneer een werknemer enthousiast en gemotiveerd is er snelle resultaten behaald kunnen worden met één op één begeleiding.

    Arnaud Hoppes, Re-integratieconsulent

    Re-integratie, outplacement,
    loopbaanadvies of een subsidiescan?

    Bel me terug Gratis offerte

    Website door VNK media en Daan Schaart © Copyright 2018 Enroute BV Over ons Voorwaarden Sitemap
    Re-integratie
    Outplacement
    Loopbaanadvies
    Subsidiescan
    Over Enroute
    Contact
    Facebook logo Twitter logo LinkedIn logo